Thursday, May 28, 2009

Makan Hati ngan Tukang Jahit II

hmm...kembali menyapa k..

baik..jika semalam angin duk mencarut2 pasal makan hati dengan kerenah dan sikap yang ditunjukkan oleh makcik tukang jahit..maka hari nie..seperti yang angin telah janjikan..
jeng jeng jeng...maka, ikuti kisahnya...!!

baikla..petang tadi..angin telah bersiar2 mendapatkan angin kota..memang angin kota..Kota Setar..
haha..angin ke lokasi syarikat tempat praktikal angin..
di Kedah Communication & Event..
ok..dah balik dari situ..singgah di rumah makcik..dan bersembang..
seterusnya, angin terus menderu laju menaiki kereta ke kedai jahit pakaian yang mak angin tempah dulu..dengan harapan..baju yang telah ditempah dapat dipakai dan siap dengan sempurna..

setibanya di kedai..dan setelah melihat hasil kerja tukang jahit tersebut..mak angin sangat berpuas hati..namun, apabila mak angin mula menyarungkan pakaian tersebut di badan untuk mencubanya...apa lagi...maka bermula lah sekali lagi episod hangin satu badan..

ok..sekarang adalah proses membayangkan..baiklah..bayangkan.....
naju yang da siap tu..sangat kerja 'last minute'...dengan jahitan yang tak berapa nak kemas..
dah la tu..ukuran plak boleh salah..yang diukur lain..yang dipotong plak lain..angin pun hairan macam mana tukang jahit 2 boleh dengan selambanya menggelarkan dirinya tukang jahit..sangat tragis apa yang telah terjadi kepada mak angin..
ok..ukuran yang salah...

-bahu..terlebih 2 inci
-pinggul..terkurang 2 1/2 inci
-labuh kain..terkurang 3 inci..

cuba tuan-tuan dan puan-puan bayangkan..(eh..salah,puan je yang bayangkan..cos baju pompuan.)
betapa peliknya jadi pakaian mak angin..
maka, angin memang da berangin satu badan..dan apa lagi..terus meletus
angin cakap ngan tokey kedai 2..tolong maklumkan ke tukang jahit yang 'customer' sangat kesal dan kecewa dengan apa yang telah terjadi..geram pun yea..membazir masa n wang ringgit je

kesudahannya, angin minta mak angin call kedai 2 semula n minta baju yang da rosak 2..dan minta juga tukang jahit 2 bayar ganti rugi..
dengan penuh baik hati..mak angin minta RM50..
kalau ikutkan hati angin...memang angin nak dia bayar ganti rugi RM200..sebabnya

1-menyusahkan 'customer' sebab kena ulang alik ke kedai sebanyak 3 kali..sepatutnya 2 je
2-hari yang dijadualkan baju 2 siap adalah pada 25 Mei 2009..tetapi pada hari tersebut, kain masih dalam keadaan asal dan belum dipotong pun lagi
3-petang selepas diberi tempoh 2 hari untuk siapkan baju tersebut..tukang jahit call dan maklumkan..design leher yang diminta tak pandai nak buat...so, buat design leher baju kurung biasa...
4-27 Mei 2009..baju telah siap dan sangat teruk rosaknya..ukuran memang sangat lari..dan baju 2 memang tak boleh dipakai langsung oleh mak angin
5-gantirugi sebab baju tersebut tidak dapat dipakai untuk ke majlis kenduri di KL yang mana esok angin bakal bertolak ke KL...

*jadi secara logik akal..memang sangat wajar kalau angin minta RM200 sebagai bayaran ganti rugi..agar kejadian sebegini takkan berulang kembali..
pikirlah nasib yang menimpa 'customer'..sangat tragis..angin yang sedey..huhuhu

2 comments:

aku ER said...

klu aku aku dah jerit "hey" ala2 malalesya de negrow (maula)

easzasif said...

hm....aku pun da hampir nak menjerit da..selamat la dia kata nak ganti..hmm..very da..org nak jadi tukang jahit..dia pun nak jadi tukang jahit gak..hmm