Tuesday, April 28, 2009

asthma lagi..

salam mesra buat semua rakan2...
hari nie...angin sekali lagi telah diserang dengan penyakit asthma @ semput @ penat @ lelah..
macam2 orang sebut tentang asthma nie..katanya penyakit nie memang susah nak sembuh..apapun semua 2 kuasa tuhan..kita nie hanya kena ikhtiar sedaya kita..
segalanya bermula ketika angin lahir dalam 2 bulan selepas angin lahir..angin punya jantung telah terkena jangkitan kuman..mungkin disebabkan itulah angin telah terkena penyakit ini..bagaimanapun..menurut salasilah keturunan juga..keturunan sebelah ayah dan mak memang ada penyakit asthma ini..dan ada juga yang kata penyakit nie memang disebabkan oleh keturunan..hmm..apa2pun..ada hikmah disebalik segalanya kan??
angin redha dengan segalanya...makanya, angin telah berikhtiar dengan mendapatkan ubat2an buat bekalan angin di saat2 memerlukan..bila terkena penyakit nie..angin benar2 memerlukan bantuan ubat2an..dan tak kurang juga bantuan nabulizer yang sangat angin perlukan...

menurut pendapat pakar..asthma merupakan penyakit yang melibatkan sistem pernafasan yang kronik..perkataan kronik benar2 menakutkan angin...hehe
angin pernah dimarahi doktor kerana lewat mendapatkan bantuan pernafasan bila terkena serangan asthma dan menurut doktor tersebut..perkara kelewatan itu sepatutnya dielakkan kerana boleh membawa kepada maut..maka, kini angin benar2 berhati2 dengan serangan asthma..jika terasa sikit je sesak nafas..maka angin dengan segera terus mendapatkan ubat2an angin....susah juga kalau hidup nak kena bergantung dengan ubat nie...hmm...
alhamdulillah...angin kini boleh terus melakukan tugas2 harian angin dengan selesa tanpa rasa sesak nafas..apapun angin kena berjaga2 dan sentiasa berhati2 dengan aspek pemakanan angin...jika tersalah makan, maka risiko untuk angin terkena serangan asthma adalah tinggi...walaupun angin telah sembuh dari asthma..namun, kesan dari ubat2an yang angin makan sebentar tadi masih lagi terasa...kebas2 tangan, perut terasa kosong n pahit lidah..
apapun kesan 2 adalah lebih baik berbanding asthma yang takl tahulah macam mana angin nak gambarkan betapa peritnya sakit 2..
angin akan belajar untuk tidak mendedahkan diri kepada faktor2 yang mendorong angin terkena serangan asthma itu...

1 comment:

Unknown said...

Take care, it is sorry to say that we all have the ups and downs and asthma is a part of those inherited. It is best to get blood test before having baby. Many things can be avoided and prevented.

jaga diri mu