Thursday, September 29, 2011

aku dan kehidupan


kehidupan banyak mengajar aku tentang erti peranan

aku yakin dengan peranan dalam kehidupan
yang mengajak aku bertindak dengan otak dan terus berjalan dengan rancak....
tanpa pikir soal kocak yang bergolak.

aku sedar akan penghidupan yang kelilingnya penuh dengan peranan dan perasaan.
peranan tidak dengan sengaja menjarakkan aku...
namun perasaan cuba menjadi pemisah waktu..

cemburu menjadikan kehidupan ada kalanya tampak kusam sebam
cemburu dengan perasaan tidak lari dari perasaan pada cemburu itu.

kisah cinta menjadikan kehidupan dijulang
retak terjarak meluputkan kisah kehidupan yang terang

hidupnya kehidupan lengkap dengan watak dan perwatakkan
hidup takkan terpisah dengan kehidupan
sedangkan kehidupan selalu menjurangkan hidup dari nisbah kehidupan.

kehidupan tidak pernah menjanjikan senang lenang
kehidupan juga tak pernah bersorak tentang erti perang..
tapi kehidupan di corak dengan tenang dan serang.

terbuai dengan dendang kehidupan


Faiz Hj, Othman
29 September 2011

IKIMfm

No comments: