Thursday, February 11, 2010

kita yang melihat iklim dunia

aku telah melihat banyak benda yang benar berlaku..menyesakkan dan terus sesakkan dada..
aku tidak mungkin akan sekuat ini untuk teruskan berjalan di bumi Tuhan..
kalau inilah cabaran dan dugaan yang perlu aku tempuh dengan tabah dan tenang hati..
inilah hasilnya tangan-tangan manusia..yang kejamnya menghuni di persinggahan ini..
aku tidak lagi sanggup untuk melihat peperangan emosi dan penjajahan naluri..

aku terkilan melihat apa yang telah terjadi..
tatangan airmata pastikan mengalir tatkala melihatnya..
sejauhmanakah dia telah berdosa untuk mengenal indahnya bumi Pencipta.??
ataukah dia memang telah ditakdirkan untuk tidak melihat segala kekejaman kita??
tapi...sanggupkan dia diperlakukan dengan kekejaman??
ataupun balasan dendam terhadap pernbuatan yang dia sendiri tidak pernah mengerti??

anak itu terlalu naif untuk mengerti..
dan buat kita yang terlalu mengerti..
kenapa diperlakukan begini terhadap anak yang tidak berdosa ini..
dosanya pelaku kalau ia benar-benar tahu akan hakikat kematian yang dia cipta..
layakkah dia untuk terus membuat keputusan buat anak yang tidak tahu akan arahnya..
akhirnya, ajal telah menanti sang anak untuk dipertemukan dengan Pencipta pada saat ia baru diperlihatkan pada dunia..
di hadapan Rumah-Nya dia telah didampar..
oleh tangan yang tidak pernah sekali sedar..
bahawa perlakuan mereka bukanlah sesuatu yang kita gemar..

inilah nasib anak yang tidak tahu tujuan diperlakukan begini..
dan inilah hakikat bumi yang masih kita huni..
selagi manusia sekejam ini masih bertakhta di sini
jangankan pernah mimpi
untuk kita aman di bawah langit Ilahi..

(sumber berita : Utusan Malaysia)

2 comments:

Anonymous said...

kesian..kenapa la kejam sangat manusia akhir zaman ni..

kat page saya ada yg sampai kena makan

Cik Nina said...

astaghfirullahalazim...
tak tergamak na tgok bby tuh...
kesian...
manusia ta bhati peroy je wat camtuh..!